Met het oog op het aantrekken en behouden van talent in jouw organisatie in een War for Talent is een effectief onboardingsproces cruciaal. Hoe sneller een werknemer is ingewerkt, hoe productiever en meer betrokken hij zal zijn naar zijn job, collega’s en de organisatie. Maar onboarding, what’s in a name? Benieuwd? Lees dan verder!

Wat is onboarding?

Het onboardingsproces is een proces waarin een nieuwe medewerker geïntegreerd wordt in de organisatie. Hij krijgt onder andere een kennismaking met het bedrijf en zijn werking, de werkomgeving, de collega’s en de bedrijfscultuur. Het doel van zo’n onboardingsproces is dat een nieuwe medewerker zich zo snel mogelijk thuis voelt in de organisatie en in zijn functie.

Voordelen van effectief onboarden?

Een effectieve onboarding heeft heel wat voordelen. Een medewerker zal zich bijvoorbeeld veel sneller thuis voelen in de organisatie en ook zijn betrokkenheid naar de organisatie en zijn functie zal toenemen. Ook voor de werkgever, brengt een effectief onboardingproces een reeks aan positieve gevolgen met zich mee. Denk maar een betere kwaliteit en hogere productiviteit van de medewerker en minder verloop en absenteïsme. Daarnaast is het ook een positieve boost voor het employer brand van de organisatie. Een goede onboarding is dan ook een cruciale stap in het creëren van ambassadeurs.

De 5 C’s van onboarding?

Wil jij als werkgever een goed onboardingsproces uitstippelen? Hou dan rekening met de 5 C’s van een effectieve onboarding.

COMPLIANCE: Laat de nieuwe medewerker kennis maken met de regels en de werkwijzen binnen de organisatie. Dit start al vóór zijn eerste werkdag.

CLARIFICATION: Maak de medewerker bekend met de faciliteiten op het werk, de werkplek en de visie en missie van de organisatie. Stel hem ook op de hoogte van mogelijke doorgroeimogelijkheden.

CULTUUR: Laat de nieuwe medewerker kennis maken met de bedrijfscultuur door de huidige medewerkers in te schakelen.

CONNECTION: Laat medewerkers een band met elkaar opbouwen, zo voelt een nieuwe medewerker zich sneller thuis en zal ook zijn productiviteit toenemen.

CHECK: Feedback is key! Vraag hoe het onboardingsproces van de medewerker is verlopen en wat de organisatie beter kan doen bij een volgende onboarding.

Hoelang duurt zo een onboardingproces?

De duur van een onboardingsproces is bij elke nieuwe medewerker, functie en werkgever anders. Waar de ene medewerker direct aan de slag gaat, heeft de andere medewerker net iets meer tijd nodig om helemaal ingewerkt te worden. Afhankelijk van de functie die de nieuwe medewerker zal bekleden en de organisatie waar de medewerker aan slag gaat, duurt het onboardingproces zo’n vier tot acht weken.

Vergeet daarbij ook niet dat het onboardingsproces al van start kan gaan nog voor de medewerker zijn eerste werkdag aanvat (= preboarding)! Een onboardingsbundel, een welkomstkaartje, een mailtje waarin je aangeeft dat je uitkijkt naar zijn komst… Het zijn kleine zaken waardoor de medewerker zich zelfs nog voor zijn eerste werkdag helemaal welkom voelt in jouw organisatie.

Bron:
Een onboardingproces; wat houdt dit precies in? – HoorayHR. (2023, 5 oktober). HoorayHR. https://www.hoorayhr.io/kennisbank/onboarding/
Vreede, C. (2024, 13 maart). Onboarding op de juiste manier aanpakken – Shiftbase. Shiftbase. https://www.shiftbase.com/nl/woordenboek/onboarding#De+5+C%27s+van+onboarden

 

Ready for a change? Join our Bold Team!